Telefon
Zadzwoń
do nas!
Lokalizacja
Gdzie
jesteśmy?
Lubostroń
Lokalizacja
Gdzie
jesteśmy?
Lipska
Blog Ekspertów
26 | 05 | 2021

Co jeść, aby mieć silne i zdrowe zęby?

Nie od dziś wiadomo, że zbilansowana dieta bogata w odpowiednie składniki odżywcze i mineralne sprzyja zdrowiu i ma niebagatelny wpływ na właściwe funkcjonowanie całego organizmu, w tym zębów i dziąseł. Właściwa dieta składająca się z owoców, warzyw, pokarmów białkowych, pokarmów bogatych w wapń i produktów pełnoziarnistych przy jednoczesnej dbałości o zęby znacząco zmniejsza występowanie takich chorób jak próchnica, zapalenie dziąseł, zapalenie przyzębia oraz ich pochodne.

Co jeść, aby mieć silne i zdrowe zęby?

Zatem, jakie pokarmy są najlepsze dla zdrowia zębów i dziąseł?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na świeże warzywa i owoce, ze względu na ich wysoką wartość odżywczą oraz (często nie braną pod uwagę) dodatkową korzyść w zakresie czyszczenia zębów. Również produkty bogate w wapń, takie jak niskotłuszczowe lub beztłuszczowe mleko, jogurty czy sery, produkty sojowe, ryby, migdały, ciemnozielone warzywa liściaste pomagają wzmocnić zęby i kości. Na przykład jedzenie świeżych, chrupiących warzyw i owoców powoduje wydzielanie śliny, która wraz z wodą pomaga zmyć płytkę nazębną. Istotne są również spożywanie pełnoziarnistego pieczywa oraz morskich ryb.

I. Nabiał

  1. Ser – jest jednym z najlepszych pokarmów dla zdrowych zębów z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze, ma niską zawartość cukru i wysoką zawartość wapnia. Zawiera kazeinę, która jest białkiem szczególnie przydatnym do wzmacniania szkliwa zębów. Ser jest bogaty w wapń, który jest ważny dla utrzymania gęstości kości. Ser ma również wysoką zawartość fosforanów, co pomaga zrównoważyć poziom pH w jamie ustnej (ma bezpośredni wpływ na szkliwo zębów). Innym ważnym powodem, dla którego ser jest przyjacielem naszych zębów, jest to, że żucie go zwiększa produkcję śliny, która pomaga wypłukać bakterie z jamy ustnej.
  2. Mleko – jest bogate w wapń i inne ważne pierwiastki. Mleko, podobnie jak ser, obniża poziom kwasu w jamie ustnej, co pomaga zwalczać próchnicę.
  3. Jogurt – jest bogaty w wapń i probiotyki, które chronią przed próchnicą, chorobami dziąseł, a nawet nieświeżym oddechem. Jogurty i sery chronią zęby przed demineralizacją.

II. Pełnoziarniste pieczywo

Ziarna zbóż zawierają fosfor, niezbędny do właściwej mineralizacji zębów. Jedzenie razowego chleba zwiększa produkcję śliny, co działa ochronnie na zęby poprzez wymywanie przyczepionych do zębów resztek pokarmu. Jest w nim dużo magnezu, który zapobiega rozwojowi próchnicy.

III. Seler, marchewka i inne „chrupiące warzywa”

Surowe warzywa mają pozytywny wpływ na zęby. Kalarepa, marchew, rzodkiewka, seler naciowy, jedzone na surowo, znakomicie oczyszczają powierzchnię zębów. Również wszelkiego rodzaju „chrupiące potrawy” są doskonałymi naturalnymi środkami do ich czyszczenia, stymulują bowiem przepływ śliny, która pomaga usuwać cząsteczki jedzenia i bakterie. Świeże, chrupiące warzywa zawierają wiele ważnych minerałów i witamin potrzebnych w odpowiednim, naturalnym utrzymaniu higieny jamy ustnej.

IV. Liściaste warzywa (szpinak, sałata, jarmuż)

Zdrowe, liściaste warzywa są bogate w wapń, kwas foliowy i wiele ważnych witamin i minerałów. Świeże, zielone warzywa liściaste również pomagają w czyszczeniu zębów.

V. Owoce - jabłka i gruszki

Jedzenie jabłek lub innych twardych włóknistych owoców może pomóc w oczyszczeniu zębów i zwiększyć wydzielanie śliny, która pomaga zneutralizować kwas pozostały po ich spożyciu. I chociaż słodki sok jabłkowy może przyczyniać się do próchnicy zębów, świeże jabłka są wskazane w codziennej diecie - żucie włóknistej konsystencji jabłek stymuluje dziąsła, dodatkowo redukując bakterie odpowiedzialne za rozwój próchnicy.W przeciwieństwie do wielu innych kwaśnych owoców, świeże gruszki dobrze neutralizują kwasy w ustach.

VI. Ryby

Zawierają trzy ważne składniki: wapń, fosfor i witaminę D. To przede wszystkim od nich zależy właściwa gospodarka wapniowo-fosforanowa w organizmie i co za tym idzie odpowiednia kondycja zębów. Ryby to także ważne dla organizmu kwasy omega-3, które wspomagają przyswajanie wapnia. To właśnie dlatego osoby, które często jedzą ryby, zwykle mają mocne i zdrowe zęby.

VII. Zielona herbata

Ze względu na dużą zawartość fluoru (szklanka herbaty dostarcza do 0,2 mg tego pierwiastka) herbata wzmacnia szkliwo i utrudnia tworzenie się płytki nazębnej. Pomaga walczyć z próchnicą i chorobami przyzębia.

VIII. Woda

Picie odpowiednio zmineralizowanej wody pomaga zachować zdrowe zęby - zwłaszcza jeśli jest fluoryzowana. Picie wody z fluorem, jest jednym z najłatwiejszych i najbardziej korzystnych sposobów zapobiegania próchnicy. Woda pomaga zmywać cząsteczki jedzenia i utrzymuje wysoki poziom śliny.

 

wróć do listy

Standardy Luxdentica

Kredytowanie leczenia

Bufet
Bufet
Gabinet przyjazny dziecku
Gabinet przyjazny dziecku
RTG
RTG
WiFi
WiFi
TV
TV
Pantomograf
Pantomograf
Parking
Parking
Udogodnienia dla niepełnosprawnych
Udogodnienia dla niepełnosprawnych
Bezbolesne znieczulenie
Bezbolesne znieczulenie
Płatność kartami
Płatność kartami
Kredytowanie leczenia
Kredytowanie leczenia
Klimatyzacja
Klimatyzacja